KÖPVILLKOR

Vi följer Köpslagen och Lagen om distansavtal

Köpslagen

Lag om distansavtal och avtal utanför affärslokaler

 

FRAKTKOSTNAD

Fraktkostnaden är 69 SEK, oberoende av beställningens storlek

 

Alla våra leveranser skickas med DHL till ditt närmsta postombud.

Stora försändelser och möbler skickas med DHL Home Delivery genom hemleverans.

 

Av dålig erfarenhet har vi tyvärr blivit tvungna att avsluta upphämtning på vårt lager då vi haft flera tillfällen där kunder inte dykt upp till bestämd tid/dag, vilket resulterar extra hanteringskostnader både på tid, emballage och behandling.

 

LEVERANS

Normalt 1-3 arbetsdagar från att du lagt in din beställning tills den ligger på ditt utlämningsställe om inget annat anges på produkten.

Notera att under sommar, högsäsong och kampanjer kan leveranstiden bli något längre.

 

* I den rådande situationen med covid-19 vill vi göra dig uppmärksam på att produktion och leverans in till våra leverantörer kan påverkas utom vår kontroll och det i sin tur drabbar alla ledden. 

 

Medan de flesta leveranser kommer in till angiven tid, kan det finnas omständigheter som gör att leveranserna drar ut på tiden. Vi ber därför om ursäkt för eventuella förseningar vad gäller våra beställningsvaror.

 

Vi gör självklart vårt yttersta för att detta inte ska påverka våra kunder i allt för stor grad och skulle du bli påverkad tar vi kontakt med dig via angiven mejladress från din order.

 

BESTÄLLNINGSVARA 

Om produkten har angetts som Lagerstatus: Beställningsvara innebär det att vi inte har produkten i lager utan att vi beställer hem den personligen till dig när vi har fått in din order med reservation för slutförsäljning hos vår leverantör.

Den förväntade leveranstiden anges på beställningsvaran. Notera att under sommar, högsäsong och kampanjer kan leveranstiden bli något längre.

Du kommer att få ett mejl med sändningsnummer när leveransen lämnat vårt lager.

Har du beställt varor med olika leveranstider så skickas allt samlat så fort beställningsvaran ankommit vårt lager.

 

PRESENTKORT

Våra presentkort kan användas som betalning i vår webbutik.

Presentkortet är giltigt i ett år från köpdatum och måste användas vid ett och samma köptillfälle. Det går inte att få tillbaka några pengar på presentkortet eller lösas in mot kontanter. 

 

Handlar du bara presentkort tar vi självklart bort fraktkostnaden när vi mottagit din beställning.

Rabattkod kan ej användas vid köp av presentkort.

 

ANGIVET FELAKTIG/OFULLSTÄNDIG ADRESS

Kunden är ansvarig för att Hemmets Hjärta alltid är informerad om korrekt telefonnummer, namn och leveransadress.

Om paketet inte kan levereras eller avhämtas på grund av felaktiga eller ofullständiga adressuppgifter, utgått legitimation etc är detta inget som Hemmets Hjärta kan ändra hos transportören då DHL inte ändrar namnbyten/adress på sändningar pga bedrägeririsken.

Kommer paketet i retur till Hemmets Hjärta pga. felaktiga eller ofullständiga adressuppgifter blir paketet behandlat som: Ej uthämtade paket.

 

EJ UTHÄMTADE PAKET

Vi förbehåller oss rätten att debitera kostnaderna för den hantering som uppstår vid ej uthämtade paket eller vägrade paket. 

Varor som inte hämtas ut och kommer i retur till oss blir belastad med en extra kostnad på 369 kr för att täcka transportörens avgifter, returfrakt och administrativa kostnader där beställningens totala ordervärde understiger 1000 kr 

För beställningar där ordervärdet överstiger 1000 kr belastas man med en extra kostnad på 569 kr 

För ej uthämtade beställningar som skickas med pall/hemleverans belastas man med de reella fraktkostnaderna, hanteringsavgifterna samt 200 kr i adm. avgift.

 

Observera därför att om du ångrar ett köp och vill returnera varan, behöver du först hämta ut paketet och därefter returnera. Outlösta paket omfattas inte av ångerrätten. Våra villkor för Retur - se Öppet Köp/Retur längre ner.

 

Ditt paket ligger kvar på utlämningsstället i 14 dagar från det att paketet anlänt, därefter returneras paketet automatiskt till Hemmets Hjärta.

 

Vid sjukdom eller andra förhinder: 

När du hämtar en sändning hos någon av DHL Service Points eller terminaler behöver aktuellt sändningsnummer samt mottagarens legitimation uppvisas. Om det är ett bud som ska hämta sändningen behöver även budets legitimation uppvisas. 

 

Vi ersätter inte förlorade paket om felaktiga eller ofullständiga adressuppgifter lämnats.

 

INFORMATION OM ATT DITT PAKET HAR KOMMIT FRAM

När ditt paket har kommit fram till ditt uthämtningsställe och är klar till att hämtas, skickas en avisering till dig via sms eller e-post med paketets sändningsnummer och information om vilket ombud du kan hämta ditt paket hos.

 

NY ANVÄNDARE/KUND

När du skapar ny användare/ ny kund accepterar du våra köpvillkor och att Hemmets Hjärta lägger in dig i sitt kundregister och som nyhetsbrevläsare. Där får du erbjudande och information direkt via e-post.

 

ÖPPET KÖP/RETUR

Vid öppet köp/Retur tillämpas de villkor som gäller enligt Köpslagen och Lagen om distansavtal.

Du har rätt att ångra ditt köp eller byta till annan vara inom 14 dagar. Ångerfristen börjar gälla den dag du tar emot varorna/hämtat ut din order.

Observera därför att om du ångrar ett köp och vill returnera varan, behöver du först hämta ut paketet och därefter returnera. Outlösta paket omfattas inte av ångerrätten.

Ångerrätt och öppet köp i 14 dagar gäller ej företag.

 

Returnera inga varor utan att du först kontaktat oss på: post@hemmetshjarta.se

 

Returnerar du varor utan att ha varit i kontakt med oss blir returen först registrerad när sändningen ankommit vårt lager och ångerfristen kan då ha passerat och blir då inte godkänd.

För att din retur/byte ska bli godkänd krävs det att varan ska ligga i sin originalförpackning, vara hel, oanvänd och i samma skick som när du fick den. 

Fyll i formuläret som följde med dina varor och lägg det i paketet tillsammans med varan/varorna som du ska skicka tillbaka.

 

Du kommer att ansvara för att betala för dina egna fraktkostnader för att returnera din vara och du bestämmer själv med vilken transprortör du vill sända ditt paket med. Fraktkostnader återbetalas ej.

 

Verkan av att konsumenten utövar sin ångerrätt

 

13 §  Om konsumenten utövar sin ångerrätt, ska konsumenten utan onödigt dröjsmål och senast inom 14 dagar på egen bekostnad lämna eller sända tillbaka varan till näringsidkaren. 

 

 

PACKA VÄL!

Det är du som är ansvarig för varan tills dess att den ankommit vårt lager. Tänk på att packa varan så att den klarar hanteringen under färden tillbaka till oss. Varor som skadats under transporten eller som inte kommit fram återbetalas ej och du får själv ta reklamationen gentemot transportören.

 

Vi har tyvärr inte möjlighet att administrera byte av varor.

Önskar du att byta till en annan vara gör du detta genom att lägga in en ny beställning i vår webbutik.

Kontakta oss via mejl om du har några frågor kring detta.

 

Skicka paketet som du vill returnera till adressen:

 

Hemmets Hjärta

Koppargatan 12    Hall 4

23435 Lomma, Sverige

 

Alla sändningar ska skickas antingen direkt till vårt lager eller via ett ombud i Lomma.

Sändningar som skickas utanför Lomma kommun blir ej uthämtade.

 

Vi tar ej emot returer eller andra ärenden personligen via lagret. 

 

När vi har mottagit och kontrollerat varan och returen godkänts återbetalar vi köpesumman för varan/varorna omgående.

Detta belopp är synligt på ditt konto inom de närmaste dagarna om du betalat med kort. Har du valt att betala med faktura kommer du att få en uppdaterad faktura från Klarna.

 

REKLAMATION

Vi gör alltid vårt bästa för att skicka ut alla varor i perfekt skick.

Skulle en vara mot förmodan vara trasig vid leverans eller på annat sätt felande ber vi dig att skicka ett mejl till oss med ditt kundnummer/ordernummer, bild på varan där vi tydligt kan se defekten och där du förklarar felet.

 

Kontrollera alltid paketet medan du är kvar på utlämningsstället.

Ser du en uppenbar skada på kartongen eller hör att det skramlar misstänkt, så öppna paketet när du är kvar på utlämningsstället.

Personalen där anmäler att kartongen är skadad osv.

 

Vid transportskada som ej är direkt synlig(dold) ska du anmäla detta till oss omedelbart samma dag som du tar emot försändelsen

Vi tar endast emot reklamationer via mejl.

Skicka bilden till: post@hemmetshjarta.se så återkommer vi så fort vi bara kan. 

 

OBS! Det är viktigt att du kontaktar vår kundtjänst INNAN du skickar tillbaka en reklamation till oss. Sänder du varan tillbaka till oss utan att du varit i kontakt med oss, står du tyvärr själv för returfrakten.

 

När vi har kontrollerat varan och reklamationen godkänts återbetalar vi köpesumman för varan omgående från det att vi mottagit reklamationen.

Detta belopp är synligt på ditt konto inom de närmaste dagarna om du betalat med kort. Har du valt att betala med faktura kommer du att få en uppdaterad faktura från Klarna.

Skulle det vara så att den är felfri eller att det varit ett handhavandefel debiteras kunden med 100 kr/ vara för kontrollen och kunden belastas även för returkostnaden.

 

FÖRSÄLJNING TILL MINDERÅRIGA

För att få handla i vår webbutik krävs det att du har fyllt 18 år eller har målsmans medgivande.

 

BILDER

Alla bilder i den här webbutiken tillhör Hemmets Hjärta och är skyddade enligt upphovsrätten. Vid användning av våra bilder, kontakta oss eller hänvisa till källa.

Bryts detta kontaktas advokat.

Vi kan inte garantera att en vara som visas i butiken exakt återger de färger som den har i verkligheten. Hur färgen återges beror på inställningarna i din dator. 

 

KONTAKTA OSS

Vi önskar att det ska vara en positiv upplevelse att handla hos oss.

Ta kontakt om det är något du har på hjärtat - ris eller ros

eller om det är något vi kan hjälpa dig med.

Vi tar inte emot frågor, reklamationer eller andra ärenden via telefon av den enkla anledningen att vi är en webbutik och behöver ev. bilder eller andra upplysningar som inte kan ges via ett telefonsamtal.

Vi ber dig att kontakta oss via mejl så svarar vi med glädje så fort vi bara kan post@hemmetshjarta.se 

 

(Vänligen Inte kontakta oss via Facebook, Instagram eller andra sociala medier när det kommer till viktiga besked, frågor angående ordrar, kundinformation etc. 

Det är så lätt att vi missar detta och du får vänta i onödan på ett svar.

Kontakta oss via vår mejl som vi läser flera gånger för dagen! 

Tack på förhand!)

 

BETALNING

I samarbete med Klarna erbjuder vi kortbetalning, fakturabetalning, konto/delbetalning och direktbetalning. 

 

Genom att klicka på "Slutför köp" godkänner du våra köpvillkor

 

Betalning

I samarbete med Klarna erbjuder vi fakturabetalning, delbetalning, kortbetalning, Klarnakonto samt direktbetalning. 

Genom att lämna information i kassan godkänner du Klarnas villkor. Genom att klicka på "Slutför köp" godkänner du våra köpvillkor. 

 

Klarna Checkout presenterar viss information för dig så snart du är identifierad. Vilken information du behöver ange för att uppnå identifiering kan variera mellan olika köptillfällen och kunder. Någon kreditupplysning tas aldrig direkt i Klarna Checkout utan vid behov beroende på det betalningsalternativ du har valt. Kreditupplysningar som tas av Klarna påverkar inte din kreditvärdighet och kan inte ses av andra som begär kreditupplysning om dig, t ex banker. Sedan du har identifierats uppvisar Klarna Checkout vilka alternativ som är tillgängliga för just dig. Faktura är förvalt som betalningsalternativ men du kan givetvis fritt välja något av de andra alternativen såsom direktbetalning via bank eller betalning med kort.  Vilka alternativ du erbjuds kan växla från tid till annan. Du kan själv välja om du vill skydda din användning av Klarna Checkout med en PIN-kod.

Mer information och fullständiga villkor om Klarnas betalsätt hittar du hos klarna.se. För information om din betalning kontaktaKlarnas kundservice. Du kan även se dina fakturor och dess betalstatus på klarna.se under Mina sidor, se ”Hitta din faktura” på startsidan.

 

 

Faktura 

Hemmets Hjärta erbjuder betalning mot Klarna faktura med 14 dagars betaltid. Det innebär att betaltiden räknas 14 dagar från den dagen då varan lämnar vårt lager och kunden erhåller ett leveransbesked till angiven e-post adress. Ingen fakturaavgift tillkommer. Fakturan skickas via e-post i samband med att ordern skickas från vårt lager. Fakturan har en förfallotid på 14 dagar. Ingen fakturaavgift tillkommer. Pappersfaktura kan väljas efter slutfört köp mot en portokostnad på 5 kr.

Vår fordran överlåts till vår samarbetspartner Klarna AB, som i sin tur vidareöverlåter fordran till Nordea Finans Sverige AB (publ). Observera att det är väldigt viktigt att betalning sker till Nordeas bankgironummer eller plusgironummer som står angivet på fakturan.

Vid fakturaköp förbehåller vi oss rätten att ta en kreditupplysning genom Klarna AB. Den påverkar inte din kreditvärdighet och kan inte ses av någon annan. Insamling och behandling av dina personuppgifter samt kreditupplysning är nödvändig för att vi ska kunna behandla ditt önskemål om 14 dagars kredit. Kunden ges genast besked om kredit har beviljats och vi kan hantera köpet omgående. Om kredit inte beviljas kan man välja ett annat betalningssätt (kortbetalning, direktbetalning eller förskottsbetalning) alternativt kontakta Klarna.

Beställningar mot faktura skickas till din folkbokförda adress och endast till personer som uppger korrekta och fullständiga personuppgifter. Vid försenad betalning tillkommer påminnelseavgift 60 kr samt dröjsmålsränta med 24% plus gällande referensränta (där referensräntan sätts halvårsvis av Riksbanken). Vid utebliven betalning går ärendet vidare till Klarnas inkassobolag Segoria och lagstadgade inkassoavgifter tillkommer. Ett inkassokrav medför inte någon betalningsanmärkning, men däremot kan efterföljande åtgärder medföra betalningsanmärkning om inte betalning sker eller ärendet avskrivs.     

Om fakturadressen är en annan än leveransadressen skickas fakturan separat med Posten till den angivna fakturaadressen. 

Du kan gå direkt till Klarnas hemsida och få information om din faktura. Logga in med ditt person- eller organisationsnummer samt fakturans OCR-nummer. Där kan du också flytta fram förfallodatumet 10 dagar om du inte kan betala din faktura inom utsatt tid.

 

 

Delbetalning

Hemmets Hjärta erbjuder dig möjligheten att delbetala din faktura via Klarna konto. Delbetala från 1/24 av orderbeloppet, dock minst 50 kr i månaden. Observera att du när som helst kan betala hela den kvarvarande skulden. Då avslutas automatiskt ditt konto hos Klarna. Om du har valt att betala med faktura men ångrar dig och vill ändra till delbetalning med Klarna konto går det bra. Delbetala enligt informationen på din faktura eller kontakta Klarna för mer information. Har du handlat i flera olika nätbutiker som erbjuder Klarna konto samlas dina köp på en och samma faktura. En aviavgift om 29 kr tillkommer per månadsfaktura. Fakturan skickas per post i mitten av månaden. För delbetalning via Klarna gäller årsränta om f.n. 19,90%. Fullständiga villkor hittar du hos Klarna.

 

 

Kortbetalning

Hemmets Hjärta erbjuder säker kortbetalning med VISA och Mastercard/Eurocard. Inga kortavgifter tillkommer. Inga kortuppgifter lagras hos oss, utan de sparas hos vår samarbetspartner Klarna. Kortbetalningar som hanteras av Klarna är PCI-DSS certifierade. Det innebär att de följer Payment Card Industry Data Security Standard. Det är den högsta standarden av säkerhet i branschen och den omfattar all hantering av data i den kassalösning vi använder. För företag sker kortbetalning via PayEx som också är certifierad enligt säkerhetskrav PCI-DSS. All korthantering sker SSL-krypterat (Secure Socket Layer) vilket innebär att all kommunikation mellan oss och PayEx är krypterad, så att du tryggt kan fylla i dina kortuppgifter och genomföra betalningen. 

 

Ha en fin dag!

Varma hälsningar

Hemmets Hjärta

 

Pbtuma AB  556975-4020