Köpvillkor

Vi följer Köpslagen och Lagen om distansavtal

Köpslagen

Lag om distansavtal och avtal utanför affärslokaler

 

FRAKTKOSTNAD

Fraktkostnaden är 69 SEK, oberoende av beställningens storlek

Alla våra leveranser skickas med DHL till ditt närmsta postombud.

Stora försändelser och stora möbler skickas med DHL Home Delivery genom hemleverans.

OBS! Möbler eller stora försändelser levereras alltid enbart till dörr eller port. Det ingår ej i fraktfirmaornas avtal att bära upp möbler. 

 

AVBOKNING AV ORDER

Om du vill avboka din beställning ska du kontakta kundservice snarast.

Vi kan endast avboka eller ändra i din beställning om den inte kommit för långt i paketeringen eller redan skickats.

Efter att beställningen gått till packning hos oss så går det inte att ändra i lagda order.

Önskar du att avboka en möbel som har lagerstatus Beställningsvara belastas du med en avgift på 20% av varans värde om beställningen kommit för långt i processen. Har dock ej leverantören hunnit behandla vår order har vi inga problem att avboka din beställning.

 

Observera att din order först är avbokad när du fått bekräftelse från kundservice.

 

LEVERANS

Vi levererar din beställning normalt inom 1-3 helgfria vardagar på alla lagerförda varor. Om någon produkt är en så kallad beställningsvara (anges i produktinformationen) är leveranstiden något längre.

Den förväntade leveranstiden anges på beställningsvaran. 

Notera att under sommar, jul och kampanjer kan leveranstiden bli något längre.

Har du beställt varor med olika leveranstider så skickas allt samlat så fort beställningsvaran ankommit vårt lager.

 

BESTÄLLNINGSVARA 

Om produkten har angetts som LagerstatusBeställningsvara innebär det att vi inte har produkten i lager utan att vi beställer hem den personligen till dig när vi har fått in din order med reservation för slutförsäljning hos vår leverantör.

Den förväntade leveranstiden anges på beställningsvaran. Notera att under sommar, högsäsong och kampanjer kan leveranstiden bli något längre.

Du kommer att få ett mejl med sändningsnummer när leveransen lämnat vårt lager.

Har du beställt varor med olika leveranstider så skickas allt samlat så fort beställningsvaran ankommit vårt lager.

 

PRESENTKORT

Våra presentkort kan användas som betalning i vår webbutik.

Presentkortet är giltigt i ett år från köpdatum och måste användas vid ett och samma köptillfälle. Det går inte att få tillbaka några pengar på presentkortet eller lösas in mot kontanter. 

Handlar du bara presentkort tar vi självklart bort fraktkostnaden när vi mottagit din beställning.

Rabattkod kan ej användas vid köp av presentkort.

 

ANGIVET FELAKTIG/OFULLSTÄNDIG ADRESS

Kunden är ansvarig för att Hemmets Hjärta alltid är informerad om korrekt telefonnummer, namn, mejladress och leveransadress.

Har sändningen status Skickad har vi ingen möjlighet att göra några ändringar.

Om paketet inte kan levereras eller avhämtas ut på grund av felaktiga eller ofullständiga uppgifter, utgått legitimation etc kommer sändningen ligga kvar på ditt ombud i 14 dagar för att därefter skickas tillbaka till vårt lager. 

Pga. de höga avgifterna som fraktbolaget fakturerar oss med gällande ändring av namn, adress eller förlängning är detta inget vi längre praktiserar. 

Kommer paketet i retur till Hemmets Hjärta pga. ovannämnda uppgifter blir paketet behandlat som: Ej uthämtade paket.

Om paketet gått i retur pga felaktigt telefonnummer så att paketet ej kunnat bli aviserat gäller samma villkor som ovan.

 

 

EJ UTHÄMTADE PAKET

Vi förbehåller oss rätten att debitera kostnaderna för den hantering som uppstår vid ej uthämtade paket eller vägrade paket. 

Varor som inte hämtas ut och kommer i retur till oss blir belastad med en extra kostnad på 369 kr för att täcka returkostnaden samt den administrativa avgiften som fraktbolaget fakturerar oss med där beställningens totala ordervärde understiger 1000 kr.

För beställningar där ordervärdet överstiger 1000 kr belastas man med en extra kostnad på 569 kr 

För ej uthämtade beställningar som skickas med pall/hemleverans belastas man med de reella fraktkostnaderna, hanteringsavgifterna samt 200 kr i adm. avgift.

Om försändelsen innehåller beställningsvaror tillkommer en avgift på 20 % av varans värde.

Observera därför att om du ångrar ett köp och vill returnera varan, behöver du först hämta ut paketet och därefter returnera. Outlösta paket omfattas inte av ångerrätten. Våra villkor för Retur - se Öppet Köp/Retur längre ner.

Ditt paket ligger kvar på utlämningsstället i 14 dagar från det att paketet anlänt, därefter returneras paketet automatiskt till Hemmets Hjärta.

 

VID SJUKDOM ELLER ANDRA FÖRHINDER: 

När du hämtar en sändning hos någon av DHL Service Points eller terminaler behöver aktuellt sändningsnummer samt mottagarens legitimation uppvisas. Om det är ett bud som ska hämta sändningen behöver även budets legitimation uppvisas. 

Vi ersätter inte förlorade paket om felaktiga eller ofullständiga adressuppgifter lämnats.

 

INFORMATION OM ATT DITT PAKET HAR KOMMIT FRAM

När ditt paket har kommit fram till ditt uthämtningsställe och är klar till att hämtas, skickas en avisering till dig via sms eller e-post med paketets sändningsnummer och information om vilket ombud du kan hämta ditt paket hos.

 

NY ANVÄNDARE/KUND

När du skapar ny användare/ ny kund accepterar du våra köpvillkor och att Hemmets Hjärta lägger in dig i sitt kundregister och som nyhetsbrevläsare. Där får du erbjudande och information direkt via e-post.

 

ÖPPET KÖP/RETUR

Vid öppet köp/Retur tillämpas de villkor som gäller enligt Köpslagen och Lagen om distansavtal.

Du har rätt att ångra ditt köp eller byta till annan vara inom 14 dagar. Ångerfristen börjar gälla den dag du tar emot varorna/hämtat ut din order.

Observera därför att om du ångrar ett köp och vill returnera varan, behöver du först hämta ut paketet och därefter returnera. Outlösta paket omfattas inte av ångerrätten.

Ångerrätt och öppet köp i 14 dagar gäller ej företag.

 

Returnera inga varor utan att du först kontaktat oss på: post@hemmetshjarta.se

 

Returnerar du varor utan att ha varit i kontakt med oss blir returen först registrerad när sändningen ankommit vårt lager och ångerfristen kan då ha passerat och blir då inte godkänd.

För att din retur/byte ska bli godkänd krävs det att varan ska ligga i sin originalförpackning, vara hel, oanvänd och i samma skick som när du fick den. 

Fyll i formuläret som följde med dina varor och lägg det i paketet tillsammans med varan/varorna som du ska skicka tillbaka.

 

Du kommer att ansvara för att betala för dina egna fraktkostnader för att returnera din vara och du bestämmer själv med vilken transportör du vill sända ditt paket med. Fraktkostnader återbetalas ej.

 

Verkan av att konsumenten utövar sin ångerrätt

 

13 §  Om konsumenten utövar sin ångerrätt, ska konsumenten utan onödigt dröjsmål och senast inom 14 dagar på egen bekostnad lämna eller sända tillbaka varan till näringsidkaren. 

 

 

PACKA VÄL!

Det är du som är ansvarig för varan tills dess att den ankommit vårt lager. Tänk på att packa varan så att den klarar hanteringen under färden tillbaka till oss. Varor som skadats under transporten eller som inte kommit fram återbetalas ej och du får själv ta reklamationen gentemot transportören.

 

Vi har tyvärr inte möjlighet att administrera byte av varor.

Önskar du att byta till en annan vara gör du detta genom att lägga in en ny beställning i vår webbutik.

Kontakta oss via mejl om du har några frågor kring detta.

 

Skicka paketet som du vill returnera till adressen:

 

Hemmets Hjärta

Boställsvägen 66

291 73 Önnestad

 

Alla sändningar ska skickas antingen direkt till vårt lager eller via ett ombud i Önnestad.

Sändningar som skickas utanför Önnestad blir ej uthämtade.

Vi tar ej emot returer eller andra ärenden personligen via lagret. 

När vi har mottagit och kontrollerat varan och returen godkänts återbetalar vi köpesumman för varan/varorna omgående.

Detta belopp är synligt på ditt konto inom de närmaste dagarna om du betalat med kort. Har du valt att betala med faktura kommer du att få en uppdaterad faktura från Klarna.

 

REKLAMATION

Vi gör alltid vårt bästa för att skicka ut alla varor i perfekt skick.

Skulle en vara mot förmodan vara trasig vid leverans eller på annat sätt felande ber vi dig att skicka ett mejl till oss med ditt kundnummer/ordernummer, bild på varan där vi tydligt kan se defekten och där du förklarar felet.

Kontrollera alltid paketet medan du är kvar på utlämningsstället.

Ser du en uppenbar skada på kartongen eller hör att det skramlar misstänkt, så öppna paketet när du är kvar på utlämningsstället.

Personalen där anmäler att kartongen är skadad osv.

En reklamation som ej är direkt synlig(dold) ska anmälas till oss omedelbart samma dag som du tar emot försändelsen

Vi tar endast emot reklamationer via mejl.

Skicka bilden till: post@hemmetshjarta.se så återkommer vi så fort vi bara kan. 

OBS! Det är viktigt att du kontaktar vår kundtjänst INNAN du skickar tillbaka en reklamation till oss. Sänder du varan tillbaka till oss utan att du varit i kontakt med oss, står du tyvärr själv för returfrakten.

När vi har kontrollerat varan och reklamationen godkänts återbetalar vi köpesumman för varan omgående från det att vi mottagit reklamationen.

Detta belopp är synligt på ditt konto inom de närmaste dagarna om du betalat med kort. Har du valt att betala med faktura kommer du att få en uppdaterad faktura från Klarna.

Skulle det vara så att den är felfri eller att det varit ett handhavandefel debiteras kunden med 100 kr/ vara för kontrollen och kunden belastas även för returkostnaden.

 

FÖRSÄLJNING TILL MINDERÅRIGA

För att få handla i vår webbutik krävs det att du har fyllt 18 år eller har målsmans medgivande.

 

BILDER & PRODUKTBESKRIVNING

Vi reserverar oss för eventuella felskrivningar, produktförändringar, prisjusteringar och färgavvikelser. 

Skulle det uppstå uppenbara felaktigheter så som fel pris förbehåller vi oss rätten att justera eller makulera beställningar.

Alla bilder i den här webbutiken tillhör Hemmets Hjärta och är skyddade enligt upphovsrätten. Vid användning av våra bilder, kontakta oss.

Bryts detta kontaktas advokat.

Vi kan inte garantera att en vara som visas i butiken exakt återger de färger som den har i verkligheten. Hur färgen återges beror bla. på inställningarna i din dator. 

 

FÖRSÖK TILL BEDRÄGERI

Alla försök till bedrägerier polisanmäls och Hemmets Hjärta förbehåller sig rätten att häva köpet om bedrägeri befaras.

Vi förbehåller oss även rätten att neka service till någon av någon anledning när som helst.

 

KONTAKTA OSS

Vi önskar att det ska vara en positiv upplevelse att handla hos oss.

Ta kontakt om det är något vi kan hjälpa dig med eller om det är något du undrar över.

Vi tar inte emot frågor, reklamationer eller andra ärenden via telefon av den enkla anledningen att vi är en webbutik och behöver ev. bilder eller andra upplysningar som inte kan ges via ett telefonsamtal.

Vi ber dig att kontakta oss via mejl post@hemmetshjarta.se så svarar vi så fort vi bara kan.

Ange gärna ditt order/kundnummer på förhand för snabbare hantering.

 

Frågor om din betalning?

Kontakta vår samarbetspartner contact information payment - img alt-text

 

Vänligen Inte kontakta oss via Facebook, Instagram eller andra sociala medier när det kommer till viktiga besked, frågor angående ordrar, kundinformation etc. 

Det är så lätt att vi missar detta och du får vänta i onödan på ett svar.

 

BETALNING

I samarbete med Klarna erbjuder vi fakturabetalning, delbetalning, kortbetalning, Klarnakonto samt direktbetalning. 

Genom att lämna information i kassan godkänner du Klarnas villkor. Genom att klicka på "Slutför köp" godkänner du våra köpvillkor. 

 

 

 

Pbtuma AB  556975-4020